Iedere maand zet Art-fact in de rubriek Spot aan! een (amateur)kunstenaar in de spot light. Deze maand is dat Bart van Dijck van Theater Zeevuh.
Mijn naam is Bart van Dijck en ik mag theater maken en spelen bij Theater Zeevuh in Tilburg. Zeevuh heeft nu elf voorstellingen gemaakt.
Hoe lang ben je al actief in deze discipline?
Sinds mijn 16e. Ik ben van 1972 dus laten we afronden op 30 jaar. Ik ben begonnen bij ’t Heks (lang geleden), voorloper van de NWE Vorst. Daarna bij Studententheater De Koffer, De NWE Vorst, De Muze, Theater Attaché, regisseur van het theater bij Jeugdvakantiewerk Goirle en nu bij Theater Zeevuh.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
De wereld om ons heen. Bij Zeevuh kiezen we elk jaar een thema dat ons op dat moment bezig houdt. Dat kan zijn: mindfulness, social media, de vorming van sektes of de verandering van de etiquette. We onderzoeken zo’n thema vanuit de catchprase ‘amoreel geëngageerd’. Mooie term voor de subsidieaanvragen. Maar het is wel serieus: we hebben geen gezamenlijke mening over een onderwerp. Want iedereen heeft zijn eigen invalshoek. En dat is in het huidige Nederland dan weer een ding: dan moet je kiezen. Zeevuh kiest niet. Of niet zo heel duidelijk.
Welke thema’s zijn belangrijk in het beoefenen van je kunstvorm?
Thema’s niet per sé uit de actualiteit maar wel uit de tijdgeest. Bijna altijd vanuit improvisatie, maar een thema is wel: nooit hetzelfde doen. Blijven vernieuwen. Niet blijven herhalen. We spelen vaak op locatie, dat voegt wat toe. We werken al lang met professionele regisseurs en die betalen we loon naar werken. Een vaste tekst: liever niet. Alles is vloeibaar.
Als jij als speler plezier hebt, dan ziet het publiek dat. Alles wat je daarnaast overbrengt, is bijvangst.
Wat wil je met het uitoefenen van je kunstvorm bereiken, wat is je doel?
Ik zeg altijd: amateurs moeten het leuk hebben. We willen iets zeggen maar goed: ons publiek is beperkt. De lol komt van elke week repeteren. Samen iets maken. Dat gaat over vrij kunnen denken, improviseren, creatief zijn. En dat met leuke mensen om je heen. Als jij als speler plezier hebt, dan ziet het publiek dat, die kennen je, en vinden dat leuk. Alles wat je daarnaast overbrengt is bijvangst.
Wie zijn je helden / van wie heb je het meest geleerd?
Pfft... nou... qua theater? Of in het algemeen? Ik ben een grote Prince-fan. Ik lees graag Louis Couperus om zijn taalgebruik. Mervyn Peake om zijn fabuleuze fantasie en beelden, Douglas Coupland om zijn tijdgeest. Theater Orka en theatergroep Bambie voor hun waanzinnige voorstellingen. De mensen die de Boschparade organiseren om wat ze toch maar weer voor elkaar krijgen.
Wat beschouw je als je grootste mislukking?
Oh er zitten een paar rollen tussen waarvan ik achteraf dacht... hmmm... Mijn moeder herinnert me af en toe aan één van mijn eerste. Dat was de rol van paard in ‘Operette’ van Witold Gombrowicz. Een abstract, absurdistisch stuk dat eigenlijk niemand van de spelers snapte. Wel veel lol gehad, dat wel.
En je grootste succes?
Oeh... 'De eersteling' voor Theater Zeevuh. 'Theater Zeevuh speelt bingo', mijn eerste (en enige) regie. En een geweldige organisatie om de club van de vloer te krijgen. Zowel organisatorisch als artistiek. Die druk voelden we allemaal maar als (mede-)initiatiefnemer en regisseur ik als meeste. Als regisseur een voorstelling maken is heel speciaal.
Waar wil je over 10 jaar mee bezig zijn, of wat zou je willen hebben bereikt?
Gewoon lekker bezig zijn met theater. Ik woon inmiddels in Den Bosch, misschien daar ergens. Of toch in het Tilburgse, waar mijn hart ligt.
Wat wil je verder nog kwijt?
Nouhou... (knipoog)... Theater Zeevuh zoekt nog (ervaren) amateurspelers, die houden van improviseren, spelen en kaasplankjes!