Iedere maand zet Art-fact in de rubriek Spot aan! een (amateur)kunstenaar of amateurkunstgroep in de spotlight. Deze maand is dat Eva Sijstermans, student aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek en stagiair bij Art-fact.
Mijn naam is Eva Sijstermans, ik ben 27 jaar en ik studeer aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerjaar. Het eerste onderdeel daarvan is een stage van 20 weken bij een bedrijf en ik heb hiervoor Art-Fact uitgekozen (en zij mij, gelukkig). Bij Art-Fact vervul ik de functie van content creator. Ik zal meehelpen Art-Fact beter op de kaart te zetten via sociale media door onder andere podcasts, video’s en geschreven producties te maken. Daarnaast zal ik creatieve foto’s maken voor de campagnes van Art-Fact.
De reden waarom ik stage loop bij Art-Fact is omdat ik zelf een échte kunstliefhebber ben. Ik vond het als kind superleuk om te knutselen: van zelf tassen versieren tot en met het verstellen van mijn eigen kleding. Dit deed ik door samen met mijn moeder DIY-pakketjes te kopen in het centrum van Maastricht, de stad waar ik ben opgegroeid en tot mijn negentiende heb gewoond. Toen ik tien jaar was, ging ik kunstlessen volgen bij Kumulus, een kunstcentrum dat zich bezighoudt met beeldende kunst, dans en theater in Maastricht. Ik werkte hier met verschillende materialen, zoals leer, klei, hout en metaal. Ik maakte sieraden, maar ook kleine kunstwerken van keramiek. Ook vond ik het geweldig om leeftijdsgenoten te ontmoeten met dezelfde interesses. Daarnaast heb ik één jaar Interieur en Vormgeving gestudeerd aan het Citaverde (een mbo-school) in Maastricht. Tijdens dit studiejaar heb ik veel kleine dingen ontworpen, zoals een eigen CD-hoesje via Illustrator en het interieur voor een loft via SketchUp, beiden designprogramma’s.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Inspiratie haalde ik toen ik een kind/tiener was vooral uit situaties die zich voordeden in mijn eigen leven. Had ik een mooie wandeling gemaakt in het bos, dan schilderde ik dit op het doek. Welke producten ik koos om mee te werken, hing er vooral van af welke producten mij aantrokken. Daarnaast kwamen ideeën vaak spontaan in mij op, ik heb een erg creatieve geest. Tegenwoordig doe ik inspiratie op via Pinterest en kunst die ik zie bij exposities of op straat. Soms gebruik ik ideeën die spontaan in mij opkomen.
"Als stagiair content creator ga ik aan de slag om Art-Fact beter op de kaart te zetten via sociale media met onder andere podcasts, video’s en geschreven producties."
Welke thema’s zijn belangrijk in het beoefenen van je kunstvorm?
Tegenwoordig heb ik niet veel tijd om kunst te maken vanwege mijn verantwoordelijkheden. Ik ben veel tijd kwijt aan mijn hbo-studie en mijn bijbaan. Ik woon sinds vijf jaar op mijzelf waardoor ik ook tijd moet maken voor huishoudelijke taken. Daarnaast maak ik tijd vrij om naar de sportschool te gaan in verband met mijn gezondheid. Het laatste kunstwerk dat ik heb gemaakt was een 4D-schilderij. Dit schilderij maakte ik voor een studieproject. Het kunstwerk had een maatschappelijke en actuele aanleiding: seksisme op de werkvloer. Op het schilderij staat een vrouw die met woorden wordt aangevallen door haar collega’s. De seksistische woorden die ze naar zich krijgt toegegooid, heb ik weergegeven als rode spatten verf. Rood aangezien het de kleur van woede representeert. De woede die de collega’s ervaren naar de geschilderde vrouw toe.
Wat wil je met het uitoefenen van je kunstvorm bereiken, wat is je doel?
De reden waarom ik kunst maak, is dezelfde reden waarom ik journalistiek beoefen: ik wil mensen aanzetten tot denken. Het liefste wil ik ze natuurlijk overhalen, zodat we dezelfde mening delen. Maar helaas is dit niet altijd mogelijk.
Wie zijn je helden/van wie heb je het meest geleerd?
Mijn familie heeft mij veel geleerd over creativiteit, daarnaast zit het in de genen. De vader van mijn vader (Hub Sijstermans †) was schilder. De vader van mijn moeder (Antione Prevot) is gepensioneerde dirigent en speelde orgel en piano. Zijn vrouw (Marie-Chistien Moonen †), de moeder van mijn moeder, was operazangeres. Ze trad onder begeleiding van haar man, Antione Prevot, meerdere keren op in operazalen. Helaas heb ik over haar tot de dag van vandaag geen gegevens online kunnen achterhalen. Mijn vader heeft technisch tekenen gestudeerd en mijn moeder creatieve therapie. Mijn tante en mijn zus kunnen enorm goed tekenen, dit gen heb ik helaas niet gekregen, haha.
Wat beschouw je als je grootste mislukking?
Soms ziet een idee er beter uit in je gedachten dan wanneer je het realiseert. Dit is vervelend omdat al het materiaal toch geld kost… De kunst is om er na een teleurstelling toch iets moois van te maken, zoals bij veel dingen in het leven. Ik heb niet één kunstwerk dat ik als mijn grootste mislukking zie. Het zijn verschillende stukken waarbij ik de uitkomst graag iets anders had gezien, maar als alles continu perfect zou gaan, zou ik ook niet leren in het leven.
En je grootste succes?
Ik zie alle keren dat ik niet heb opgegeven als een succes. Sommige stukken zul je mooier vinden dan andere, dat is waar. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik mij niet meer zo goed kan herinneren welk stuk nou echt mijn masterpiece was, aangezien ik vooral als kind en tiener kunst maakte.
Waar wil je over 10 jaar mee bezig zijn, of wat zou je willen hebben bereikt?
Momenteel ben ik vooral bezig met mijn creativiteit te laten doorstromen in mijn journalistieke werk en in mijn levensstijl. Journalistiek wordt op het FHJ nog erg traditioneel gezien, terwijl er naar mijn mening een mooie samenwerking tussen kunst en journalistiek zou kunnen bestaan, zoals schilders die met hun kunstwerken een maatschappelijk probleem aankaarten of kunstenaars die dit met hun gedichten, muziek of dans doen. Zoiets wordt tegenwoordig nog vaak als alleen maar kunst ervaren en niet als journalistiek, wat ontzettend zonde is. Want waarom zouden we kiezen als het beide kan zijn?