Iedere maand zet Art-fact in de rubriek Spot aan! een (amateur)kunstenaar of amateurkunstgroep in de spotlight. Deze maand is dat Nina Ruge, cultuurcoach en docent dans in het primair onderwijs.
Mijn naam is Nina Ruge en ik ben cultuurcoach primair onderwijs in de wijk Oud Reeshof en docent dans in het primair onderwijs.
Hoe lang ben je al actief in deze discipline?
Op mijn zesde ben ik begonnen met dansen en sindsdien voel ik me in een danszaal altijd thuis. Na mijn afstuderen in 1999 ben ik in kinder- en jeugdvoorstellingen gaan dansen en daarna via het educatieteam van een groot dansgezelschap in de cultuureducatie voor het onderwijs terechtgekomen. Ik werk ruim tien jaar als docent dans primair onderwijs voor Factorium Cultuurmakers in Tilburg en sinds drie jaar ben ik werkzaam als cultuurcoach in het stadsdeel Reeshof; sinds 1 jaar specifiek voor de basisscholen in de wijk Oud Reeshof.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
De afgelopen jaren haal ik steeds bewuster inspiratie uit het contact met anderen: praten, ideeën uitwisselen, samen dingen meemaken, samen knutselen en bouwen. Dat kan met een collega zijn of met mijn kinderen, partner, vrienden, met de buurvrouw of een leerkracht op school. Voor de rest inspireert mijn omgeving me - de wereld om me heen - soms onbewust door een muziekje dat ik hoor, iemand die langsloopt, een foto, een krantenartikel en veel meer. Maar vaak zoek ik de inspiratie ook bewust op door middel van een museumbezoek of een voorstelling.
Welke thema’s zijn belangrijk in het beoefenen van je kunstvorm?
Door het uitproberen, experimenteren en spelen met alle kunstdisciplines leren kinderen zichzelf beter kennen, hun sterke maar ook kwetsbare kanten. Ze leren samenwerken en reflecteren op zichzelf en hun omgeving. Dit allemaal draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling. Hier kan ik als cultuurcoach op inspelen door toegankelijke en veelzijdige activiteiten in mijn wijk neer te zetten maar ook als docent dans probeer ik steeds vaker andere disciplines bewust in mijn lessen te verweven.
"Door het uitproberen, experimenteren en spelen met alle kunstdisciplines leren kinderen zichzelf beter kennen, leren ze samenwerken en reflecteren op zichzelf en hun omgeving. Dit draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling."
Wat wil je met het uitoefenen van je kunstvorm bereiken, wat is je doel?
Dat kinderen een fijne tijd beleven door te spelen met kunst.
Wie zijn je helden / van wie heb je het meest geleerd?
Kleuters zijn mijn grote helden. De manier waarop ze hun omgeving beleven en in het leven staan, is voor mij steeds weer verrassend en inspirerend: alles kan, niks is gek, er is geen oordeel en vooral spelen, spelen, spelen.
Wat beschouw je als je grootste mislukking?
Ik wilde altijd al een instrument kunnen bespelen: piano, klarinet, gitaar en accordeon, allemaal geprobeerd maar ik heb er gewoon geen talent voor en geen discipline om te oefenen. Daar baal ik wel een beetje van ;-)
En je grootste succes?
Dat ik doe wat ik leuk vind.
Waar wil je over 10 jaar mee bezig zijn, of wat zou je willen hebben bereikt?
Zo ver kan ik niet vooruit denken. Wat ik zeker weet: Over 10 jaar werk ik nog steeds met kinderen.