Van 8 september t/m 6 oktober organiseert Stichting Straat het wijkevenement (Sint) Anna. Van architectuur-, stadsnatuur- en historiewandelingen, het ophalen van bewonersverhalen tot een bijeenkomst waarin de verdwijnende ‘bruine buurtkroeg’ centraal staat en een boek over de geschiedenis van Café De Troubadour.
Het evenement Sint Anna wordt op 5 en 6 oktober afgesloten met een veelzijdig en verrassend programma.
Het verhaal van ‘Anna’ wordt in wijkevenement (Sint) Anna verbeeld met dans, muziek, theater, zang, poëzie, kunstopstellingen, vertellingen en film. Je kunt je de middagen dwalen door de wijk Sint Anna én door het leven van Anna, op weg van de ene levensfase van Anna naar de andere. Anna die verwekt wordt, het levenslicht ziet; Anna die opgroeit, verliefd wordt, op vakantie gaat, zelf een kind baart, haar partner verwelkomt en verliest, Anna die ouder wordt, in verval raakt en overlijdt. Anna, de vrouw van alle tijden, de universele vrouw!
De optredens over Anna, vinden plaats op dertien plekken in de wijk Sint Anna . Deze plekken hebben elk hun eigen historie en karakter en dit vormt de basis voor de voorstellingen waarin Anna’s levensstadia gestalte krijgen. Een pleintje, een voormalige kloostertuin, hét buurtcafé, een kunstatelier, een showroom, een Mariakapel, op een parkeerplaats, een ontmoetingsruimte, een voormalige brandweerkazerne, een oud schoolgebouw, een woonkeuken… Met een indrukwekkende apotheose in de Capucijnenkerk.
In september wordt een programmafolder in Sint Anna en op vele andere plekken in Tilburg verspreid. In wijkkrant De Koppel en het Stadsnieuws komen uitgebreide artikelen. Het programma kun je hier downloaden. (PDF 1,3 mb)
Sinds 2003 organiseert Stichting Straat organiseert culturele evenementen waarin Tilburgse straten, buurten, wijken of stadsgebieden centraal staan. Met een gevarieerd maandprogramma belicht ze het verleden, het heden en de toekomst van zo’n stadsomgeving, met aandacht voor o.a. architectuur, erfgoed, monumenten, geschiedenis, natuur, details in het straatbeeld, enz. Daarmee wil ze de inwoners op een nieuwe manier hun woonomgeving laten BELEVEN en alle belangstellenden op een unieke manier in contact brengen met een bijzonder stukje Tilburg.
Iedere editie krijgt in een maand gestalte; wordt uitgevoerd met partners in het betreffende gebied en heeft een slotweekend. Denk aan zoals wijkcentra, ondernemers, bewoners, culturele instellingen, scholen, verenigingen en deskundigen op het gebied van historie, architectuur, stadsnatuur en sociaal-maatschappelijke aspecten.
Voorafgaand aan een aanvraag voor een financiële bijdrage, wordt er meestal door de stichting een afspraak gemaakt met de programmamakers van Art-fact. Zij hebben goed zicht op welke verenigingen, andere culturele organisaties, informele groepen en jongeren in de Tilburgse wijken en delen hun netwerk als verbinders van cultuur en kunst in de vrije tijd. Ook stuurt de stichting meestal het projectplan vóórdat de aanvraag feitelijk wordt ingediend. De programmamakers van Art-fact kunnen dan eventueel nog input geven op de uitwerking van de criteria bij de regeling binnen het projectplan. De adviescommissie beoordeelt namelijk aanvragen zoals dit wijkevenement op deze criteria. De medewerker communicatie helpt het project bekend te maken door het te delen op de socials.